čtvrtek 7. června 2012

RC review: Hunger Games - Síla vzdoru


Autor: Suzanne Collins
Překlad: Zdík Dušek
Originální název: The Hunger Games: Mockingjay
Série: Hunger Games
Díl: 3.
Žánr: Dystopie, sci-fi
Počet stran: 342
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2011
Anotace: Jmenuji se Katniss Everdeenová. Proč nejsem mrtvá? Měla bych být…
Proti všem očekáváním, přežila Katniss hladové hry dvakrát, ale ani poté nemá klid. V zemi Panem vypuklo postání. Kapitol je naštvaný a chce pomstu. Kdo by měl za nepokoje zaplatit? Katniss. A co je nejhorší? Prezident Snow dal jasně najevo, že v bezpečí není vůbec nikdo… Bude připravovaná revoluce v čele s Katniss úspěšná? Cena může být hodně vysoká...

Začíná to

Postavy se mění, dospívají a stávají se silnějšími, ale i naopak ovladatelnějšími. Katniss zjišťuje, že ona je jednou z těch v té druhé možnosti. Ačkoliv se jí podařilo utéct z okovů Kapitolu, začíná být figurkou na šachovnici někoho zcela jiného. V tomhle díle mi Katniss opravdu hodně vadila. Sama nevím proč přesně, ale prostě mi vadilo to její chování. Byla jsem z minulých dílů zvyklá na alespoň zdárně tvrdou holku, ale najednou se z ní stala přímo troska.

O Hurikánovi myslím nemusím ani povídat. Dostal ještě větší prostor než v minulém díle, ovšem nelíbilo se mi, že to bylo na úkor Peety, kterého mám z celé trilogie nejraději.

Finnick si mě získal snad ještě více než v minulém díle a to i přestože se stal někým zcela jiným. A vlastně se mu ani nedivím. Prožil si toho opravdu hodně.

Tvář povstání

Katniss se dostává do Třináctého kraje. Kraje, který nemá existovat, jelikož byl Kapitolem před mnoha lety srovnám se zemí. Ovšem nikdy z nich počítal s tím, že obyvatelé tohoto kraje se uchýlí pod zem a tam vybudují komplex, který je rovnocenný tomu Kapitolskému. Třináctý kraj se chystá na válku proti Kapitolu.

Katniss je v druhém díle stala neúmyslně symbolem povstalců. Třináctý kraj toho proto využívá a udělá z ní svou loutku, reprodrozda, symbol svobody. Katniss nezbývá nic jiného nežli na svou roli přistoupit, ale nedá to jen tak draze, má pro to podmínky. Jednou z nich je i milost pro Peetu, o kterém si všichni myslí, že je proti nim. I když to není pravda a Peeta je vězněm a mučen v Kapitolu, který ho používá jako zbraň proti Katniss, aby se k ní mohly dostat blíž a zabít ji.

Překlad

Překlad knihy se drží na stejné úrovni jako u předchozích knih. Na počeštělá jména některých postav si čtenář zvykne a už je ani nevnímá.

Hodnocení

Na knihu jsem se vrhla hned poté, co jsem dočetla druhý díl. Od začátku knihy jsem z ní měla stísněný pocit a ten mi zůstal prakticky po celou dobu čtení.
Tato kniha pro mě byla výjimečnější než předchozí díly. Dokázala jsem se lépe vcítit do postav a celou knihu doufala, že některé z nich neumřou. Bylo mi líto každé smrti, která se v knize stala, hlavně dvou, které byly tím posledním, co jsem čekala.
Od knihy jsem se nemohla odtrhnout a než jsem šla spát, přemýšlela jsem nad tím, jak to skončí. Jediné co mi na knize opravdu hodně vadilo bylo to, že tam chyběl Peeta, mám ráda jeho humor, jeho povahu, prostě všechno.
Celá kniha na mě působila hrozně depresivním dojmem a vadilo mi, že jsem naprosto nedokázala odhadnout, co autorka udělá v knize za chvíli. Bála jsem se na každé stránce toho, že tam někdo koho mám ráda umře. A několikrát se to bohužel vyplnilo.
Přesto se musí autorce nechat, že dokázala dát do těch horších scén i trochu toho vtipu. V jednu chvíli jsem se smála a v druhé jsem se jen zamračeně dívala na stránky knihy.
Byla to po dlouhé době první kniha, která mě dokázala rozbrečet a to už je něco, protože mě jen tak něco nerozbrečí.
Už teď můžu s klidem říct, že trilogii jsem rozhodně nečetla naposledy. Určitě se k ní za nějakou dobu vrátím, protože si mě opravdu získala, protože v téhle době je opravdu hodně těžké udržet si originalitu a autorka vymyslela svět, který není zase tam moc odlišní od toho našeho, ale přesto je to něco naprosto jiného. Děsivého.

Knize dávám 5 hvězdiček a to bez přemýšlení.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

Pokud knihu nevlastníte a máte zájem o její koupení, můžete si ji objednat přímo na stránkách nakladatelství - ZDE.

Zdroj obrázků - http://weheartit.com/

Žádné komentáře:

Okomentovat