RC review: Trojská maska

Překlad: Ladislav P. Valík
Originální název: The Mask of Troy
Žánr: Dobrodružné
Počet stran: 445
Nakladatelství: Metafora
Rok vydání: 2012
Anotace: Podmořský archeolog Jack Howard má neodbytný pocit, že legendární objevitel Tróje, Heinrich Schliemann, neprozradil světu všechno, co na svých vykopávkách našel. Zdá se, jako by dávné zlo, jež smetlo kvetoucí civilizaci, nezemřelo s padlými králi, ale hnalo lidstvo dál, do dalších krvavých, ničivých válek.
Nacistická posedlost neomezenou mocí se nezastaví před ničím, ani když od konce druhé světové války uplynulo už kolik desetiletí. Jenže co má společného koncentrační tábor blízko Belsenu s podivným „klíčem“ z podzemí Tróje? A co viděla tajemná dívka s harfou? Úplně jiné dívce jde ale o život. A Jacku Howardovi je tak drahá, že si kvůli ní ochotně potřísní ruce krví zabijáků…

Neodhalená tajemství

Jack Howard je známý podmořský archeolog, který se mimo jiné i proslavil tím, že našel bajnou Atlantidu a donedávna neznámé kousky města Trója. Zrovna v tuto chvíli se snaží najít potopený vrak lodi bájného krále Agamemnona a ukázat tak světu, že nejde jen o legendu. Jenže na paty mu začnou šlapat jak úřady a povolení k podmořskému hledání, ale i nacistická společnost, která má v plánu obnovit slávu někdejší třetí říše. A míní toho dosáhnout jakýmkoliv způsobem a to i tím, že unesou Jackovu dceru Rebeku. Jenže Jack se nevzdá bez boje.

Zpátky do minulosti

Každý už ve svém životě určitě slyšel o knihách, které jsou z archeologického prostředí. Někomu mohou vyhovovat více, někomu méně, ale i tak jsou nedílnou součástí literatury a alespoň jednou si nějakou takovou knihu člověk přečte. Někdy s úspěchem a někdy s neúspěchem.

David Gibbins se narodil v Kanadě roku 1962. Nejprve pracoval jako podmořský archeolog. Později získal na Cambidge titul doktora filozofie a vyučoval archeologii. Je celesvětově uznávanou kapacitou v oboru starobylých lodních vraků a potopených měst. Vedl četné expedice zkoumající podmořské zkoumající podmořské oblasti ve Středozemí a po celém světě. Nyní svůj čas dělí mezi práce v terénu a psaním knih ze svého světa.

Knihu jsem sice v originále nečetla, ovšem i tak můžu pochválit český překlad, který se podle mě opravdu hodně povedl.  I když některé výrazy pro mě byly trochu horší na pochopení.

Na knihu mám naprosto rozhozený názor. Nevím, jestli se mi více líbila a nebo nelíbila. Jedno je ovšem do jisté míry, a že jí nebylo málo, jsem si knihu a její příběh užívala. I když bylo mnoho chvíli, kdy jsem skřípala zuby a myslela si u některých termínů, jestli by to taky nešlo napsat ‚česky‘, abych tomu rozuměla. Přesto bylo takových chvil míň, než by se dalo čekat.
Trojská maska má dobrý děj, který nijak nepokulhává a styl psaní, díky kterému kniha plyne opravdu hodně rychle. Kdybych nebylo těch již zmíněných chvil, dokázala bych ji přečíst opravdu za chvíli a to i přesto, že není rozhodně nejmenší, co se rozsahu stran týče.
Kdybych tu měla vyjmenovávat všechny postavy, co se v knize vyskytují, byly bychom tu ještě několik dalších dnů. Příběh je možná na první pohled vymyšlený a postavy v něm také, ale opak je pravdou. Fikce se v tomto příběhu překrývá a realitou a tak se při čtení můžete i naučit pár dějepisných informací, které by mohou hodit i v normálním životě.
Jedinou věcí, kterou bych knize vytkla je fakt, že i přes její čtivost se některé scény až moc na můj vkus táhly a proto jsem získávala dojem, že bych měla dělat taky něco naprosto jiného, než číst. V těchto chvílích jsem ji bez ostychu nechala ležet a i několik hodin na ni ani nepomyslela a to i přesto, že mě hned po těchto scénách čekaly scény, které byly přímo akcí nabyté.
Asi největší klad knihy nevidím v tom, jak byla napsaná, ale v její přehlednosti. Už se stává zvykem, že u více knih se stejným hlavním hrdinou se první kapitola stává jakýmsi shrnutím minulých dílů a faktů, která by mohli v knize čtenáře zmátnout, pokud předchozí díly nečetl. Ovšem Trojská maska není stejný případ. Ve chvílích, kdy je potřeba nějakého shrnutí z jednoho z předchozích dílů, autor jej dokázal naprosto přirozeně přidat k ději tak, aby jste se nad tím ani nepozastavili, což mu je rozhodně k dobru.

Knize dávám 3 hvězdičky, protože i přes všechny ty plusy nesplnila tak úplně mé očekávání.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Metafora za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

Pokud knihu nevlastníte a máte zájem o její koupení, můžete si ji objednat přímo na stránkách nakladatelství Metafora a nebo na arara.cz