RC review: Rouhání?

Originální název: Blasphéme
Žánr: Životopis
Počet stran: 131
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2012
Anotace: Trest smrti za jeden doušek vody?...
Neuvěřitelný, přesto skutečný příběh křesťanky, která žije v Pákistánu a čeká na popravu. Čeho se dopustila? Při práci na poli se napila muslimské vody, a tím ji znesvětila. Byla odsouzena k trestu smrti a nyní je ve vězení. Za záchranu matky pěti dětí bojuje ve světě řada vlivných osobností včetně papeže.
Výtěžek z prodeje této knihy bude věnován dětem a manželovi, kteří se musí skrývat. Část výtěžku připadne také na úhradu právníkům, kteří ženu obhajují.

Nevím, kolik času života mi zbývá

Asia Bibi je naprosto normální matka pěti dětí, která je ovšem zavřená ve vězení. A může za to jeden jediný doušek vody, které se napila ve chvíli, kdy pracovala na poli s dalšími ženami. Asia Bibi je totiž křesťankou a ti jsou v její rodné zemi, Pákistánu, odsuzování a utlačování. A tak Asia Bibi čeká již několik let na popravu, které se nevyhne, i když jedna cesta k vysvobození je, ovšem pomůže seznámení lidí s jejím osudem tomu, aby se vyhnula smrti?

Nic jsem nespáchala!

Každá země je jiná. Lidé mají vlastní zásady, pravidla, způsob, jakým jsou vychováváni. A ať se kdo chce jak chce snaží, není možné, abychom byly všichni na stejné mentální výši a vše viděli stejně.
Kniha Rouhání je možnost, jak se alespoň trochu podívat pod pokličku muslimských států, o kterých většinou každý slyší jen to nejhorší a ani teď tomu nebude jinak. V těchto zemích je možné i to, co by se v našich končinách hledalo jen stěží a nebo se to snažíme skrývat. Snad nikdo z nás si nedokáže představit, že by stačil jen jeden jediný doušek vody, či něčeho stejně primitivního, na to, aby Vás ihned zavřeli do vězení a chtěli popravit.

Originál jsem nečetla, proto nemůžu soudit a tak půjdu jako vždy do menší hloubky. Styl, jakým byla kniha psána, je opravdu strohý a tak se čte rychle. Ovšem jeho strohost se odráží v tom, že Asia Bibi nemá jako mnoho žen z její země dostatečné vzdělání a tak ani nemůže být jiné, navíc k přihlédnutí k jejímu osudu a jejímu psychickému stavu, se ani není čemu divit.
Ovšem styl dokáže chytit a kniha se čte opravdu dobře.

Pro začátek musím říct, že jsem opravdu pár měsíců musela vydýchávat to, co jsem se v této knize dočetla, protože to na mě opravdu po psychické stránce bylo trochu moc a nedokázala jsem to nějakou dobu pořádně strávit.
Ke čtení jsem nejdříve přistupovala s tím, že půjde prostě o naprosto normální příběh, protože jsem člověk, který nemůže o nějakém pravdivém příběhu ani slyšet. Potom vše prožívám o hodně hůř. Bohužel se mi moc dlouho samu sebe obelhávat nedařilo a nakonec jsem skoro polovinu knihy oplakala a ke konci nadávala, co je to za svět a jak se něco takového vůbec může stát. A věřím, nebo spíše mi je jasné, že u Vás to nebude o moc jiné, protože tahle kniha je opravdu vše, jen ne šťastná.
Každý, kdo si knihu přečte okamžitě zjistí, jak těžké pro mě je napsat tuhle recenzi, protože tohle je opravdu kniha, na kterou se nedá nic napsat. Kniha, kterou nemůžete nikomu doporučit, protože to prostě a jednoduše nejde. Je to něco, co si každý musí sám přečíst a udělat si svůj vlastní názor, protože o to tu taky jde. Tenhle příběh je o ženě, která prožívá peklo a která už několik let čeká na to, až příjde den, kdy ji popraví. Nikdo si nedokáže představit, jaké to je a upřímně ani o to nestojím.
Na závěr tedy nemůžu nic jiného, nežli doufat, že se rozhodnete dát knize šanci a budete si tak moct udělat svůj vlastní obrázek o ní a životě Asia Bibi. Zároveň koupí knihy pomůžete i její rodině, která se musí skrývat, alespoň toto je důvod, proč si knihu alespoň koupit.

Knize dávám 5 hvězdiček, protože to prostě ani jinak nejde. Zanechala ve mně mnoho pocitů, které jen tak nezmizí a zase jednou mi ukázala, jak je tenhle svět stále ještě zkažený.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

Pokud knihu nevlastníte a máte o ni zájem, můžete si ji objednat buď přímo na stránkách nakladatelství Fragment nebo na arara.cz