Review: Jestli zůstanu

Díl: 1.
Žánr: Společenský román
Počet stran: 184
Nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2011
Anotace: Moderní příběh pro mladé dívky a ženy.
Šestnáctiletá Mia, talentovaná cellistka, jede s celou svou rodinou na výlet, když do nich narazí auto. Mia se vzbudí a nic necítí, jen vidí své mrtvé rodiče - a nakonec samu sebe. Její tělo je v kómatu, ale ona sama může vidět a slyšet vše, co se kolem děje. Skrze její vzpomínky pomalu odkrýváme její dětství, poznáváme její rodinu i jejího kluka Adama, se kterým sdílela lásku k hudbě. Pohnutý příběh citlivě mapuje duši dospívající dívky, která je nakonec postavena před těžké rozhodnutí - odejít, anebo zůstat.

Jestli zůstanu

Mia vyrůstala v hudební rodině, ve které by nehrát na nějaký hudební nástroj byla potupa. A ani Mia nezůstala bez učení se na nějaký. Jenže přes všechna očekávání, i přes to, že její rodiče byly posluchači moderní hudby, vybrala si cello. Těžký hudební nástroj, který je často používaný v orchestrech, ale Mia si přesto šla za svým, a naučila se na něj hrát tak, jak nejlépe uměla a že jí to šlo až moc dobře. :) Má před sebou slibnou kariéru, má dostatek talentu pro přijetí na Juilliard a stojí za ní celá její rodina. Jenže to se změní v jeden jediný den, kdy do jejich auta narazí nákladní auto. Celá její rodina je mrtvá, jen ona dostala možnost si vybrat. Má zůstat a nebo odejít?

Adam je Miin přítel. V kouscích knihy, ve kterých nahlédneme do minulosti Mii a dozvíme vše o jejich vztahu. To, jak jejich vztah nebyl nikdy idylický a vždy v něm bylo něco, co bylo trošku zakázané. Adam je členem proslavující se skupiny Shooting Star a tak na sebe neměli moc času. Přesto se vám hned od začátku dostane pod kůži, protože to, co dělá proto, aby se k ní dostal, je nemožné a naprosto pitomé. A právě proto tak zajímavé.

Kim je Miina nejlepší kamarádka. Udělala by pro ni snad vše a přitom jejich kamarádství bylo prošlapáváno trnitou cestou. Snad od první chvíle kdy se viděli, se nenáviděli. Opravdu hodně moc. Dělali si naschvály a snad nikoho z jejich okolí by nenapadlo, že ony dvě by se někdy mohly skamarádit. Jenže jak se říká, co se škádlívá, to se rádo mívá.

V knize se ale objevuje o hodně více postav. Vybrala jsem tyhle tři nejen kvůli tomu, že byly snad jedny z nejdůležitějších, ale i proto, že si mě nejvíce ze všech získali.  Jinak bych ale chtěla hrozně pochválit popsání rodiny Mii, protože její rodiče jsem jí záviděla.

Knihu jsem v originálu nečetla, takže nemohu posoudit, jak povedený překlad je. Ale můžu s klidem v duši napsat, že to byla kniha opravdu kvalitně napsaná. Měla vše, co jsem od ní očekávala. Byla čtivá a pěkně odsýpala a to je i zásluhou překladu.

Co by jste dělali, kdyby jste stály před stejnou otázkou jako Mia. Má vůbec cenu zůstávat, kdy osoby vám nejbližší odešly na druhý břeh? Proč nejít za nimi, jaký by to bez nich byl život? Kniha vás o tom přinutí přemýšlet.
Musím se přiznat, že jsem moc nevěřila tomu, že by tahle kniha mohla být tak dobrá, jak jsem četla. Neočekávala bych, že by mě zaujala, i když se mi námět zdál zajímavý, ale prostě jsem tomu moc nevěřila. A navíc, jak moc může být kniha, která nemá ani 200 stran? Vždyť se ta autorka nemůže ani pořádně rozepsat, určitě to odflákla. Opak je pravdou. Kniha byla opravdu čtivá a děj krásně odsýpal. Na těch necelých 200 stranách bylo více citů a poselství, než v nějaké knize o 600 stranách. A za to autorku obdivuji, já bych něco takového nedokázala.
Další se zajímavostí knihy je to, že se příběh vypráví v rozmezí jednoho dne. V něm si Mia uvědomuje, co je pro ni přednější a jestli vůbec opravdu zůstat. A že je to pořádně těžké rozhodování. A vám nezbývá nic jiného, nežli se nechat vnést do Miina života, do jejich myšlenek a společně s ní přemýšlet, která z těch možností, je ta správná. A rozhodně si to užijete.

Knize dávám 4. hvězdičky. I když je málo věcí, které by se jí podle mě dali vytknout, pár jich tam je.